Companion app

The Stress & Anxiety Companion is a realisation of the Companion App: a two man-operation of a  een realisatie van Companion App: een tweemansbedrijf bestaande uit een psycholoog een een voormalig cliënt/IT’er. Samen ontwikkelden ze de applicatie op basis van inzichten uit de cognitieve gedragstherapie. Het doel is om specifieke tools aan te reiken  voor wie negatieve gedachten en stress wil aanpakken.

– Hoewel de applicatie vooral dient als een showcase van het kunnen van de ontwikkelaars, gaat het om een initiatief van een bedrijf en niet van een publieke instelling en is enige voorzichtigheid − net zoals in essentie bij elke app, ongeacht de bron − wel op zijn plaats.  Hun privacybeleid wordt echter wel duidelijk beschreven.
– De app is enkel voor iOS beschikbaar en is Engelstalig.

+ De applicatie biedt verschillende strategieën aan: audiofragmenten met ademhalingsoefeningen, de mogelijkheid om negatieve gedachten uit te dagen, gedachtekaartjes om je voornaamste inzichten of behulpzame ideeën op neer te schrijven en veel achtergrondinformatie.
+ Wanneer je audiofragmenten afspeelt en het scherm uitschakelt of tussen apps wisselt, blijft het geluid verder lopen.

“Companion blinkt uit in vormgeving en gebruiksgemak, waardoor de app er perfect in slaagt om de uitgebreide inhoud toch vlot en intuïtief aan te bieden.”

Installeer via onderstaande link, of lees meer over het gebruik van apps in de GGZ.

iOS App Store

 

Catch it – Making sense of your moods

Catch it is the result of a collaboration between the Institute of Psychology Health of the University of Liverpool and the University of Manchester. The goal is to provide users insight in the how and why of their feelings. The application relies on a number of principles from cognitive behavioural therapy in orde to achieve this goal. The developers furthermore highlight that the app should primarily be considered as a tool to illustrate and demonstrate the key principles, rather than for it to be an alternative for professional care.

– Whenever you wish to record a mood, you can select a number of defaults from a menu or enter a mood yourself. When doing so, you can also rate the intensity and provide your location. Irrespective of the valence of the emotion and the intensity of that emotion, you subsequently run through a process of challenging your cognitions and trying to change them (or their intensity). In the case of the registration of a strong, positive emotion, this seems somewhat inappropriate.
– There is no possibility to receive automatic notifications: you have to take the initiative to commence a registration yourself.

+ The app pays strong attention to data protection: each time you boot the app (and even when you switch between applications), you are required to enter a 4 digit PIN to gain access to the diary.  There is also an extensive part of the app that concerns privacy and it also allows you to indicate whether or not you wish to share your data anonymously with the app’s researcher (an option which is inactive by default).
+ The app has a nice design and is intuitive to use.
+ You can easily export diary data as an email attachment in a CSV-format.

“Catch it can be a useful tool to keep track of one or several emotions and if applicable, also to challenge them an subsequently share yhour experience, for example with a mental healthcare professional.”

Install the app using the links below, or read more on the use of apps in MHC.

iOS App Store     Google Play