Bio & publicaties

Bio

Ervaring

2015 – heden: research fellow bij KU Leuven
2014 – heden: freelancer bij The Human Link
2013 – heden: onderzoeksleider Expertisecel Psychologie, Tech & Samenleving bij Thomas More
2009 – 2013: onderzoeker bij het Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

Opleiding

KU Leuven
2009 – 2013: PhD, Psychologie
2004 – 2009: MA, Psychologie, Lerarenopleiding in de gedragswetenschappen

Professionele dienstverlening

2017 – heden: coördinator van EFPA TF on eHealth
2013 – heden: commissielid bij de Psychologencommissie
2012 – heden: reviewer voor verschillende wetenschappelijke tijdschriften
2011 – 2016: bestuurslid en hoofd communicatie van vzw VVKP

Lidmaatschappen & vrije tijd

– erkend psycholoog, erkenningsnummer 861111110
– lid van de Belgische Federatie van Psychologen
– lid van de Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen
– lid van de European Society for Research on Internet Interventions
– occasioneel boek- en apprecensent

Een meer gedetailleerde biografie is te vinden op LinkedIn, of je kan ook mijn academisch CV consulteren.

Publicaties

Hieronder kan je een overzicht vinden van mijn publicaties. Alle postprint artikels die ik mag delen kan je hier downloaden. Als je een artikel wenst te lezen dat (nog) niet beschikbaar is, aarzel niet om me te contacteren.

Artikels in internationaal gereviewde wetenschappelijke tijdschriften

Ebert, D. D., Van Daele, T., Nordgreen, T. Karekla, M., Compare, T. A., Zarbo, C., … (on behalf of the EFPA E-Health Taskforce) & Baumeister, H. (2018). Internet and mobile-based psychological interventions: applications, efficacy and potential for improving mental health. A report of the EFPA e-health taskforce. European Psychologist, 23(2), 167-187. doi:10.1027/1016-9040/a000318

Van Daele, T., Frijns, C., & Lievens, J. (2017). How do students and lecturers experience the interactive use of handheld technology in large enrolment courses? British Journal of Educational Technology, 48(6), 1318-1329. doi:10.1111/bjet.12500

Viaene, A. S., Van Daele, T., Bleys, D., Faust, K., Massa, G. G. (2017). Fear of hypoglycemia, parenting stress, and metabolic control for children with type 1 diabetes and their parents. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 24, 74-81. doi:10.1007/s10880-017-9489-8

Meulders, A., Van Daele, T., Volders, S., & Vlaeyen, Y. (2016). The impact of safety behavior on exposure-based reduction of fear and anxiety: a meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 45, 144-156. doi:10.1016/j.cpr.2016.02.002

Van Daele, T., Vansteenwegen, D., Hermans, D., Van den Bergh, O., Van Audenhove, C. (2015). Home nurses and patient depression. Attitudes, competences and the effects of a minimal intervention. Journal of Advanced Nursing, 76, 125-136. doi: 10.1111/jan.12476

Van Daele, T., Griffith, J. W., Van den Bergh, O., Hermans, D. (2014). Overgeneral autobiographical memory predicts changes in depression in a community sample. Cognition & Emotion, 28, 1303-1312. doi: 10.1080/02699931.2013.879052

Van Daele, T., Van Audenhove, C., Vansteenwegen, D., Hermans, D., & Van den Bergh, O. (2013). Effectiveness of a six session stress reduction program for groups. Mental Health and Prevention, 1, 19-25. doi: 10.1016/j.mhp.2013.10.001

Van Daele, T., Van den Bergh, O., Van Audenhove, C., Raes, F., & Hermans, D. (2013). Reduced memory specificity predicts the acquisition of problem solving skills in psychoeducation. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 44, 135-140. doi: 10.1016/j.jbtep.2011.12.005

Van Daele, T., Van Audenhove, C., Hermans, D., Van den Bergh, O., & Van den Broucke, S. (2012). Empowerment implementation: Enhancing fidelity and adaptation in a psychoeducational intervention. Health Promotion International, 29, 212-222. doi: 10.1093/heapro/das070

Van Daele, T., Hermans, D., Van Audenhove, C., & Van den Bergh, O. (2012). Stress reduction through psychoeducation: a meta-analytic review. Health Education & Behavior, 39, 474-485. doi: 10.1177/1090198111419202

Van Daele, T., Hermans, D., Vansteenwegen, D., Van Audenhove, C., & Van den Bergh, O. (2010). Preventie van stress, angst en depressie door psycho-educatie: een overzicht van interventies. Psychologie & Gezondheid, 38, 224-235. doi: 10.1007/s12483-010-0390-5

Artikels in andere wetenschappelijke tijdschriften

Van Daele, T. (2017). Grenzen verleggen. Tijdschrift Klinische Psychologie, 47(1), 2-3.

Van Daele T. & Vanhoomissen, T. (2015). Portable technology in mental healthcare. De psycholoog, Special edition, 34-39.

Van Daele, T. (2015). Psychotherapie effectief voor de behandeling van depressie in de eerste lijn?. Minerva: Tijdschrift voor Evidence-based Medicine, Online, 288.

Van Daele T. & Vanhoomissen, T. (2015). Draagbare technologie in de geestelijke gezondheidszorg. Tijdschrift Klinische Psychologie, 45(1), 9-14.

Van Daele, T. (2014). Psychologische behandelingen voor depressie en angst bij dementie zijn mogelijk effectief. Minerva: Tijdschrift voor Evidence-based Medicine, Online, 237.

Van Daele, T., Vansteenwegen, D., Hermans, D., Van den Bergh, O., Van Audenhove, C. (2014). De thuisverpleegkundige, een belangrijke partner in de vermaatschappelijking van de geestelijke gezondheidszorg. Psyche: Tijdschrift van de VVGG, 26(2), 17-19.

Van Daele T., Hermans, D., Van den Bergh, O., & Van Audenhove, C. (2014). De meerwaarde van gezondheidspromotie en preventie binnen de GGZ. Tijdschrift Klinische Psychologie, 44(2), 120-129.

Van Daele, T. (2014). Het nut van cognitieve gedragstherapie bij therapieresistente depressie. Huisarts Nu, 43(1), 7-8.

Van Daele, T. (2012). Computergestuurde zelfhulp een meerwaarde voor hulpzoekende adolescenten met depressieve symptomen?. Minerva: Tijdschrift voor Evidence-based Medicine, 11(10), 121-122.

Thesis

Van Daele, T., Van den Bergh, O. (sup.), Hermans, D. (cosup.), Van Audenhove, C. (cosup.) (2013). A psychoeducational approach to stress management. An implementation and effectiveness study. (Doctoral thesis, KU Leuven, Leuven, Belgium).

Rapporten

Van Daele, T., Vansteenwegen, D., Hermans, D., Van Audenhove, C., Van den Bergh, O. (2013). Implementeren van online en GGZ-interventies in de thuiszorg. Leuven: Steunpunt Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.